Persbericht Efteling: Efteling internationaal onderscheiden voor competentie management

18-11-2010 in Archief

Orlando, Florida – De Efteling is gistermiddag tijdens een bijeenkomst van de IAAPA, de wereldoverkoepelende organisatie van attractieparken, onderscheiden met een Brass Ring Award voor beste Human Resource-campagne ter wereld. De Efteling ontving de prijs voor de campagne Betovering, waarmee de kerncompetenties in de organisatie zijn geïntroduceerd. De International Association of Amusement Parks and Attractions (IAAPA) was erg onder de indruk van de Efteling inzending. De jury had lovende woorden voor de manier waarop medewerkers van de Efteling actief betrokken zijn bij het vormgeven van het competentiemanagement. Met name het speciaal geschreven Betoveringslied viel daarbij erg op. De Efteling was naast het Zweedse Liseberg het enige Europese park dat een prijs in de wacht sleepte.

Bart de Boer, Voorzitter van de directie van de Efteling, nam de prijs in de VS in ontvangst: “Onze medewerkers vormen dé onderscheidende factor van de Efteling. Zij maken het verschil tussen een gewoon dagje uit en een onvergetelijke belevenis. Dagelijks betoveren zij onze gasten, maar daarvoor is wel een bepaald gedrag nodig. Dit gedrag komt naar voren in de kerncompetenties. Wij zijn enorm trots dat onze Betoverings-campagne door een onafhankelijke jury als het meest vooruitstrevend gekozen is binnen onze branche. Het toont aan dat we op de goede weg zijn met ons dagelijks werk en dat de Efteling manier van gasten ‘betoveren’ zelfs wereldwijd uniek te noemen is.”

Betovering

BETOVERING is een omschrijving van tien kwaliteiten voor Efteling-medewerkers, het zogenaamde “DNA-profiel”: Betrouwbaar, Enthousiast, Trots, Ondernemend, Veilig, Energiek, Representatief, Inlevend, Naturel en Gastgericht. De Efteling ontwikkelde een bijzondere manier om medewerkers hiervoor te enthousiasmeren. Met de campagne Betovering maakt de Efteling haar medewerkers inzichtelijk en meetbaar hoe zij direct kunnen bijdragen aan strategische doelstellingen, kwaliteit en gastbeleving.

In 2009 heeft een afvaardiging van de medewerkers in spelvorm mede mogen bepalen wat de kerncompetenties van de Efteling zijn. Vervolgens werden ook afdelings- en functiecompetities vastgesteld. Om Betovering bekend te maken werd door én voor de medewerkers een Betoveringslied gemaakt. Ook maakten medewerkers introductiefilmpjes om de verschillende competentie te verduidelijken. De campagne werd gelanceerd tijdens een betoverende kick-off met alle medewerkers. Leidinggevenden werden getraind en de competenties werden geïntegreerd met maandelijkse thema´s rondom de tien kwaliteiten.