08-11-2012 in Archief
Thumbnail van Persbericht Efteling: Erfgenamen Efteling-grondleggers op bezoek bij De nieuwe Kleren van de Keizer

Het nieuwe sprookje ‘De nieuwe Kleren van de Keizer’ is het 28e sprookje in het Sprookjesbos van de jarige Efteling. Vandaag, 8 november 2012, waren de kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen van de grondleggers van de Efteling op bezoek om als eerste een kijkje te nemen. De familieleden van Anton Pieck, Peter Reijnders en burgemeester Van der Heijden proostten samen met de voorzitter Raad van Bestuur van de Efteling Bart de Boer, op de 60e verjaardag van het attractiepark èn op de komst van het nieuwste sprookje.

De nieuwe Kleren van de Keizer
De paleistuin en het theehuis van deze ijdele hoogheid bevinden zich vlak bij de sprekende Sprookjesboom. Met de komst van de klassieker van Hans Christian Andersen telt het Sprookjesbos 28 sprookjes. Twee listige kleermakers zijn in het theehuis van de keizer aan het werk met een nieuw kostuum. Er wordt gezegd dat de stof onzichtbaar zou zijn voor de dommen. Iedereen is natuurlijk heel nieuwsgierig. Wanneer de ijdele keizer in zijn nieuwe ‘kleren’ door de paleistuin paradeert, kan iedereen zien dat hij helemaal niets aan heeft. De moraal van het sprookje: ijdelheid en hoogmoed komen voor de val, is op Eftelingse wijze vormgegeven.

Jubileumjaar Efteling
Wat in 1952 begon als een Sprookjesbos met 10 Sprookjes is inmiddels uitgegroeid tot een van de grootste attractieparken van Europa met een jaarrond openstelling, eigen verblijfsaccommodaties, een golfbaan, media- en theaterproducties en zelfs een hele ‘imaginaire’ wereld buiten de parkgrenzen. Uiteraard viert de Efteling dit feestelijke jubileum met diverse bijzondere vernieuwingen. Zoals de opening van het gethematiseerde pannenkoekenrestaurant Polles Keuken (maart) en de grootste watershow van Europa: Aquanura (juni). Maar ook de première van de eerste eigen bioscoopfilm (februari), een jubileumboek met bijbehorende documentaire (mei) en de lancering van een geheel nieuw merk: Jokie (februari). Vanaf 8 november opent het park dus een nieuw sprookje in het Sprookjesbos: De nieuwe Kleren van de Keizer.